Tja, wat moeten we erover zeggen. Het product dat je hebt besteld bij Shein, is waarschijnlijk niet wat je ervan verwachtte. Anders zal je dit artikel natuurlijk nooit hebben aangeklikt. Althans, dat weten we natuurlijk niet zeker, maar die verwachting ligt er wel.
Anyway, je bent benieuwd hoe je een item van Shein nu gemakkelijk kan retourneren. Gelukkig voor jou hebben we ons de afgelopen tijd goed verdiept in dit proces en weten we vrijwel exact waar je aan toe bent. Alle informatie die we hebben verkregen, lees je in dit artikel op een overzichtelijke manier. Ben je er klaar voor?
Retourneren stap voor stap uitgelegd
We vallen maar gelijk met de deur in huis en vertellen je graag hoe je een item van de ultra fast fashion keten Shein moet retourneren. Lees:
Allereerst: inloggen
De eerste stap die je neemt om een product van Shein te retourneren, is door in te loggen op je account. Is dit gelukt, dan neem je vanaf dat punt de volgende stappen:
- Onderaan de pagina (even scrollen dus) staat als het goed is een knop met Start retour. Klik hier op.
- Selecteer vervolgens de artikelen die je wil retourneren.
- Geef daarna de redenen op waarom je de artikelen wil retourneren. Misschien was het te groot/ te klein/ de verkeerde kleur of was het simpelweg niet wat je ervan verwachtte.
- Hierna selecteer je een retourmethode. Aan de hand van die keuze ontvang je een bepaald retourlabel.
Let op: heb je artikelen uit meerdere bestellingen en wil je die in één pakket versturen? Dat kan, mits je dit bij de klantenservice hebt aangegeven. Je krijgt dan van hen het juiste verzendlabel.
Let op x2: het kan zijn dat je een artikel in eerste instantie beschadigd hebt binnengekregen. Dit dien je binnen 90 uur na ontvangst te hebben gemeld aan de klantenservice. Zij zullen je verder helpen en je wellicht aan een alternatief/ nieuw item helpen. Na het verlopen van de 90 uur is het niet meer hun probleem.
Ten tweede: verzending voorbereiden
Je hebt een retourmethode gekozen en weet of je naar een DHL Servicepoint of Mondial Relay punt moet gaan. Zij hebben geen printservice, dus print allereerst het retourlabel van de betreffende postverwerker uit, zodat je het pakket direct kan inleveren.
Voor het verzenden is het natuurlijk van groot belang dat je alle te retourneren items stevig inpakt. Dit kan in de zak/ doos waarin je de bestelling oorspronkelijk hebt ontvangen, maar dat hoeft niet. Tot het punt dat Shein je retournering heeft ontvangen, ben jij er verantwoordelijk voor dat het goed en heel aankomt, dus plak liever een extra plakbandje dan eentje te weinig.
Third: naar het postkantoor
Is je pakket stevig ingepakt, dan is het de bedoeling dat je naar het dichtstbijzijnde postpunt gaat. Hier lever je het pakket in en krijg je als het goed is een verzendbewijs. Bewaar dit bewijs goed totdat je je geld terughebt.
Uitzondering op het postkantoor
Je kan ervoor kiezen om zelf het retouradres op het pakket te schrijven en naar een ander postkantoor te gaan. Echter dien je nog steeds de informatie door te geven en je retour aan te melden via je account. Houd er rekening mee dat de kosten nu voor eigen rekening zijn, waar je anders je artikelen gratis retour hebt kunnen doen.
Terugbetaling
Alles gelukt? Mooi, dan is het nu tijd om te wachten op je terugbetaling. Mocht je artikel in goede orde zijn ontvangen (onbeschadigd, ongedragen, ongewassen en met originele labels), dan krijg je in principe binnen vijf werkdagen je geld terug. Het geld krijg je terug op de manier waarop je in eerste instantie hebt betaald.
Veelgestelde vragen
Het bovenstaande klinkt allemaal wel vrij simpel, mits je rekening hebt gehouden met een aantal punten. Deze punten worden verduidelijkt in de onderstaande antwoorden op jullie veelgestelde vragen.
De retourtermijn ligt momenteel op 45 dagen vanaf het moment van aankoop. Het hoeft niet binnen 45 dagen bij Shein te zijn aangekomen, maar moet wel een poststempel hebben die binnen dat aantal dagen ligt.
Ja, het retourneren van een artikel via Mondial Relay of DHL is gratis. Echter is hier een aantal uitzonderingen op aan te merken:
– Retour via een eigen gekozen postbedrijf is voor je eigen rekening.
– Meerdere artikelen uit dezelfde bestelling ingepakt in meerdere pakketten? Slechts één pakket is gratis, voor de andere wordt €4,50 in rekening gebracht.
Er is een heel aantal artikelen dat je niet kan retourneren. Het gaat om de volgende items:
– lingerie (of ondergoed)
– cosmetica producten waarvan de hygiëne verzegeling is verbroken
– sieraden of accessoires
– bodysuits
– feest (en evenement) benodigdheden
– DIY-producten
– huisdier gerelateerde producten
Veelal heef het te maken met de hygiëne. Een sieraad zoals een oorbel die je hebt gepast, wil je niet passen nadat al vijf anderen dit hebben geprobeerd. Hetzelfde geldt voor lingerie.
Geld wordt alleen terug gegeven wanneer het artikel in goede orde is ontvangen en verwerkt in het retourcentrum. Heb jij een mooie jurk toch stiekem gedragen naar een avondje uit en is dat aan alles te merken (je hebt het gewassen, er zit een vlek in, etc.) dan zal er op z’n minst waardevermindering in rekening worden gebracht. Let hier dus goed op, mocht je iets retour willen doen.
Zoals je hebt gelezen, kan je een pakket ook zelf naar Shein opsturen. Het adres vind je in je account tijdens het aanmelden van de retour, wanneer je bij de stap van retourmethode bent aangekomen.
We hopen dat je op deze manier voldoende bent geïnformeerd om producten van Shein retour te doen. We wensen je alvast veel succes en zien je graag bij een andere blog terug!